Zo kom je wél op tijd en fit je bed uit in de ochtend

Ben je 's ochtends je bed niet uit te slepen en heb je het gevoel dat je er uiteindelijk moeër uitkomt dan dat je erin ging? Tijd om hier verandering in te brengen. Je warme bedje uitkomen blijft vast niet je favoriete bezigheid, maar je kunt het wel ietsjes gemakkelijker maken. Wij geven je tips.

Word wakker met rustige tonen

Hoe vervelend is die standaard wekkertoon?! Oke, het irritante geluid zorgt er wel voor dat je je wekker zo snel mogelijk uit wilt hebben, maar je wordt er sowieso niet prettig mee wakker. Kies liever voor een rustig melodietje op je telefoon dat bijvoorbeeld in volume opbouwt. Je zult merken dat dit echt werkt en je zo een stuk minder geërgerd wakker wordt. 

Sta op zodra de wekker gaat

Dit is eigenlijk de ultieme tip; ga je bed uit zodra je wekker gaat. Snoozing time is over. Van die paar minuutjes extra slapen word je echt niet meer uitgerust, integendeel! Ook je telefoon checken voor uiteindelijk je bed uit te komen is niet echt een goed idee. Je blijft hierdoor in de slaapmodus en je zal waarschijnlijk met alleen maar meer tegenzin je bed uit gaan. 

Opstaan in de ochtend

Leg je wekker/telefoon ver van je bed

Wil het nou niet echt lukken om direct je bed uit te komen zodra je wekker gaat? Leg dan je wekker of telefoon  welke van de twee je ook als alarm gebruikt  aan de andere kant van je kamer. Hierdoor moét je wel je bed uit zodra je wekker gaat.

Zorg voor voldoende slaap

Hoe verleidelijk het ook is om de hele avond - en soms wel nacht - series te binge watchen, echt fit stap je er niet je bed van uit. Zorg dus dat je iedere nacht voldoende slaap pakt en je zal makkelijker en meer uitgerust je bed uit komen.

Gebruik een wake-up light

Wakker worden van licht dat je kamer binnen schijnt vinden de meesten toch een stuk prettiger dan via een vervelende alarmtoon. Een wake-up light bootst dit na. Iets voorafgaand aan de tijd dat je echt moet opstaan begint deze wekker met het afgeven van een mooi en kalm licht. Hier word je uiteindelijk vanzelf wakker van en je zult merken dat je een stuk prettiger wakker wordt dan met zo'n irritant wekkergeluid. 

Gooi koud water in je gezicht

Is het je gelukt om je bed uit te komen, maar is je energie nog ver te zoeken? Een plens koud water in je gezicht zal wonderen doen. Het is misschien niet zo fijn als warm water, maar een opkikker krijg je er wel van.

Creëer een vast ritme

In de meest ideale situatie creëer je een vast ritme als je je dag begint. Als je doordeweeks rond dezelfde tijd naar bed gaat, 's ochtend rond hetzelfde tijdstip weer opstaat en een beetje dezelfde volgorde aanhoudt qua klaarmaken en ontbijten, zul je merken dat dit een hoop rust geeft. Hierdoor zul je een stuk fitter aan je dag beginnen dan als je geen vaste structuur hebt.

Opstaan in de ochtend en ontbijten

)