Gezond eten lastig als student? Met deze tips wordt het makkelijker.

Met deze tips kan je gezond én goedkoop eten

We weten het allemaal, gezond eten is belangrijk. Maar hoe graag we dit soms ook willen, als student is het niet altijd even gemakkelijk. Groenten, fruit, vlees en vooral vis zijn meestal de duurdere ingrediënten en daardoor minder geliefd als student on a budget. Er zijn echter manieren hoe je — ook als student — toch gezond en goedkoop kan eten. Lees de tips hieronder zodat je niet langer pasta met ketchup hoeft te eten aan het einde van de maand.

Kijk in het vriesvak van de supermarkt

Bevroren voedsel is over het algemeen goedkoper dan verse producten en daardoor zeker de moeite waard om te overwegen. Vooral vis is een goed product hiervoor. Het is een fabeltje dat ingevroren minder goed zou zijn dan vers, vaak is het zelfs beter.

Vergelijk producten met de kiloprijs

Kijk bij het vergelijken van twee producten die verschillen in gewicht naar de prijs per kilo en kom er zo achter welke er relatief gezien het goedkoopst is.

Skip take-away food en maak het thuis

Eten afhalen of uit eten gaan is natuurlijk erg gemakkelijk. Het bespaart je tijd in de supermarkt en is helemaal ideaal als je niet echt een keukenprins of -prinses bent. Alleen, het is niet erg goed voor je portemonnee en echt gezonder word je er meestal ook niet van. Zoek dus op internet naar leuke en makkelijke recepten en maak je eten zelf. Toch een keertje écht geen zin om te koken? Dan hebben we hier een leuke kortingscode voor je. Kies dan natuurlijk wel iets gezonds uit ;)

Neem je eigen lunch mee

Deze tip hangt een beetje samen met de vorige. Zorg dat je zoveel mogelijk je eigen eten mee hebt en voorkom daarmee dat veel geld kwijt bent aan lunch uit de kantine of supermarkt op de campus. Het lijken kleine bedragen, maar je bespaart jaarlijks een hoop geld als dit niet meer — of in ieder geval minder  doet.

Goedkoop eten als student

Check folders

Het doorbladeren van supermarktfolders kan je een hoop geld besparen op gezonde goodies. En tegenwoordig liggen deze folders niet alleen meer in de supermarkt of vallen ze op je deurmat, je kunt de aanbiedingen natuurlijk ook gemakkelijk via de website of app checken. Sla als de houdbaarheidsdatum dat toelaat goede aanbiedingen in grotere aantallen in. 

De kleine dingen tellen

  • Bewaar je brood in de vriezer als je het niet binnen een week op krijgt. Haal per keer een paar sneetjes eruit en doe het in de toaster of even in de magnetron om het te ontdooien.
  • Maak een boodschappenlijstje voordat je naar de supermarkt gaat en hou je eraan. Zo voorkom je extra aankopen.
  • Zorg dat je een volle maag hebt tijdens het boodschappen doen. Hierdoor voorkom je dat je ongezonde snacks als impulsaankoop aanschaft.

Gebruik je vriezer meer   

Vlees en vis zijn erg handig om in grotere hoeveelheden in te slaan. XL verpakkingen zijn per kilo namelijk meestal goedkoper dan de kleinere pakketten. Je kunt ook meer eten koken en invriezen wat je over hebt, scheelt je de volgende dag weer tijd.
Deze tips helpen bij het invriezen:

  • Je vriezer moet ingesteld staan op minstens -18°C;
  • Vries eten in in speciale diepvrieszakjes of -bakjes;
  • Schrijf op de verpakking wanneer je het hebt ingevroren;
  • Bekijk goed hoe lang bepaald eten goed blijft in de vriezer; 
  • Ontdooi je eten in de koelkast. Op deze manier behoud je de smaak.
)