Dear stress, let's break up.

Stress? Deze manieren helpen het verminderen

Tentamens, projectwerk, je bachelor- of misschien wel je masterscriptie, allemaal zaken die je een hoop stress kunnen opleveren tijdens je studie. Je voelt je gefrustreerd als de dingen niet helemaal gaan zoals je ze gepland had en je ziet je studie even niet meer zitten. Heel begrijpelijk, maar don't give up. Met deze tips word je stress de baas.

Praat erover

Krop je gevoelens niet op, maar lucht je hart. Praten over hoe je je voelt helpt! Vertel je ouders, vrienden of huisgenoten dat je stress hebt of zenuwachtig bent voor dat bepaalde studieonderdeel. Zij kunnen je hierin ondersteunen en hebben misschien zelfs wel tips voor je. Een babbeltje helpt in ieder geval erg en brengt je vaak ook tot nieuwe inzichten. Misschien valt het allemaal wel mee en heb je dingen voor je zelf erger gemaakt dan het in werkelijkheid is.

Houd de lesstof bij

Bijblijven met de studiestof bespaart je een hoop stress aan het einde van de rit. We snappen je; de avond voor een college de lesstof alvast doornemen is niet leuk. Het scheelt alleen wel veel werk in de voorbereiding van je tentamen. De hoofdstukken heb je immers dan al een keertje gelezen en zijn behandeld in de colleges, dus de meeste tentamenstof zit waarschijnlijk al (redelijk) goed in je hoofd. Je hoeft het alleen nog maar even te herhalen in plaats van alles dan in bulk nog te leren.

Ga gestructureerd te werk

Het hebben van structuur zorgt voor rust in je hoofd. Breng je prioriteiten in kaart met een to-do-lijst en planning in je agenda en hou je hieraan. Verder helpt het ook als je zowel je kamer als je laptop geordend hebt. Zorg voor een opgeruimd bureau, bewaar je studieboeken bij elkaar en maak duidelijke mapjes op je laptop voor je aantekeningen.

Doe ook leuke dingen

Lachen is het beste medicijn zeggen ze wel eens, en hier kunnen wij het alleen maar mee eens zijn. Constant voor de volle 100% gefocust zijn kan niemand. Daarnaast wordt je studietijd er niet leuker op als je alleen maar in de boeken zit. Zorg voor afleiding door leuke dingen te plannen met je vrienden en zo even niet bezig te zijn met je studietaken. Hierna ben je waarschijnlijk ook weer meer gemotiveerd om aan de slag te gaan.

Leef gezond

Gezond bezig zijn kan je een goed gevoel geven en hierdoor je stress verminderen. Het is heel verleidelijk om - vaak ongezond - eten te bestellen tijdens drukke studieperioden, maar er zijn natuurlijk betere opties. Neem bijvoorbeeld zelf de tijd om een gezonde maaltijd te koken. Dit kan ook nog eens therapeutisch en ontspannend werken. Maak het feel good hormoon endorfine aan door minimaal een keer per week te sporten en zo stress te verminderen. Zorg verder voor een goede nachtrust door op tijd naar bed te gaan en ga stressvrij je nieuwe dag tegemoet.

)